Hoe Klaartje Klus met DIVA de klus perfect klaart
Op maandag, dinsdag en woensdag werken we met het klussenbedrijf buiten de deur.
Deze dagen beginnen we steeds op dezelfde manier.
Mijn 4 medewerkers en ik rijden samen naar een klus en daar aangekomen laden we eerst de gereedschappen en ladders uit.
Dan is het tijd voor DIVA. We gaan er even rustig voor zitten.
Huh?
Diva bij een klus?
Ja, DIVA!
Dat is een stappenplan dat helpt bij het plannen en soepel uitvoeren van een klus.
Ik denk dat iemand gemotiveerder is als hij kan meedenken over wat er allemaal moet gebeuren om de klus tot een goed einde te brengen.
In het begin kost dat tijd, maar ik heb gemerkt dat mijn mensen met meer aandacht en efficiëntie werken als we de klussen beginnen met DIVA.
Dat verdient zichzelf uiteindelijk terug met een sneller resultaat en een betere kwaliteit.
Het betekent echter wel dat we, voordat we het gereedschap oppakken, even met elkaar de tijd nemen om in een vaste volgorde de klus te bespreken, met DIVA.
De klus van vandaag en morgen, volgens de planning, bestaat uit het bouwen van een sierdak op een garage.
Van dakpannen wel te verstaan.
Het is een redelijk warme en droge dag en we zitten op het platte dak in de zon.
Onze opdrachtgever laat vanaf de grond weten dat hij blij is dat we niet op uurloon staan.
Ik vraag hem geduldig te zijn en af te wachten.
Uit welke stappen bestaat DIVA?
- Doelen stellen – Wat willen we bereiken?
Ieder teamlid vertelt wat diens persoonlijke doelstelling voor de dag is.
Dit kan variëren van het vragen van hulp tot het realiseren van een bepaalde hoeveelheid werk. Daarna bepalen we de doelstelling voor de klus zelf. Op deze manier horen we van elkaar waar we aan willen werken en wat we die dag willen bereiken. Zo creëren we een gezamenlijk doel en dat is goed voor de onderlinge samenwerking.
Het is een grappig proces, vooral als er teamleden zijn die deze manier te werken niet kennen. Ze zijn immers gewend om opdrachten te krijgen en die gehoorzaam uit te voeren. - Inventariseren – Welke stappen gaan we doen om het doel te bereiken?
Nadat de doelen zijn vastgesteld, beginnen we met het inventariseren van de taken. Wat moet er gebeuren en wie doet wat? Dit is ook een democratisch proces waarin ik wel duidelijk de lijnen bewaak om te voorkomen dat er onnodig veel discussie komt. - Visualiseren – Stap voor stap in beelden de klus doornemen.
Na het indelen van de taken gaan we visualiseren om verrassingen te voorkomen en te zorgen dat alle gereedschappen en materialen er zijn. Samen bedenken we hoe het resultaat van onze werkzaamheden zal zijn en ook geeft ieder aan hoe hij zelf zijn taak gaat uitvoeren en wat daarvoor nodig is. Ook dit is af en toe hilarisch, vooral met nieuwe teamleden. - Actie – Klus volgens plan uitvoeren.
Nu iedereen weet wat het resultaat van de dag gaat zijn en wat de bijdrage van ieder teamlid is, is het tijd voor actie! Iedereen zet de gereedschappen en materialen klaar die nodig zijn en we gaan samen aan de slag met een duidelijk eindresultaat voor ogen.
We overtreffen onze eigen stoutste verwachtingen.
’s Avonds om 20.00 uur is de klus klaar, terwijl er eigenlijk 2 dagen voor stond.
We hebben dus een halve dag gewonnen. Dat is met 5 man 2,5 werkdag!
Ja, we zijn moe, maar dat waren we anders ook.
Nu hebben we een zeer goed gevoel over de dag en niet alleen omdat we een mooi resultaat afgeleverd hebben, maar ook omdat de klus zo soepel en snel verlopen is.
Werken volgens het stappenplan DIVA doe ik in alle facetten van het bedrijf, ook bij de planning.
De klus van vandaag heb ik volgens hetzelfde systeem voorbereid.
Alles werkte vandaag, was het toeval?
Het zonnige weer misschien wel.
Maar mijn DIVA heeft ook een belangrijke bijdrage geleverd.
Ik denk dat het ook voor jou thuis kan werken!!! Meer weten?
Vul hiernaast het formulier in en ik laat je zien waarom ik denk dat het ook voor jouw werkt!
Groetjes,
Klaartje Klus
Zou ik vaker moeten doen. Eerst nadenken, bespaart je zoveel tijd in de uitvoering en veel ergernis!